دسته‌بندی نشده

چگونه رابط هایه فیبر نوری را تمیز کنیم

+QSFP-40G

چرا تمیز کردن فیبر مهمه؟

ذرات گرد و غبار بسیار کوچک و با دید معمولی قابل رویت نیستند. در هنگام پروسه نگهداری رابط فیبر نوری رابط ها با روغن , پودر و مواد آلاینده دیگر آلوده و کثیف می شوند. این آلایندها مشکلات عدیده ای از جمله به طور مثال کثیفی الیاف فیبر, استهلاک رابط ها,  کم شدن کیفیت کابل ها و نبود مانع در لینک شبکه ایجاد می کنند. در این صورت بسیار مهم هستش که رابط هایه فیبر را به صورت مستمر تمیز و در برابر گرد و غبار ایمن کنید.

اجزایی که نیاز به تمیزی دارند کدامند؟

انتهایه فیبر , الیاف فیبر و پورتی که ماژول فیبر به هم متصل می کند. این اجزا راحترین جاها برای ورود گرد و غبار و آلایندها محسوب می شوند در نتیجه اگر می خواهیم رابط هایه فیبر تمیز بمانند باید این سه نقطه از فیبر را تمیز نگهداریم.

راههای تمیز نگه داشتن رابط فیبر

در مطالب زیر به بررسی تمیز کردن این سه ناحیه از فیبر می پردازیم.

تمیز کردن  انتهای فیبر

قسمت انتهایی فیبر همیشه در تماس با هوا قرار دارد در این صورت بیشتر در معرض آلایندها قرار می گیرند.

سه راه برای تمیز کردن انتهایی فیبر وجود دارد.

  1. تمیز کردن با گوش پاک کن و اکل

اسپری الکل را بررویه سر کتان گوش پاک کن زده و برویه انتهایی فیبر بکشید تا تمیز شود و در آخر با یک گوش پاک کن خشک همان قسمت را بکشید تا خشک شود.

  1. تمیز کردن فیبر با کاسته تمیز کننده

کاست تمیز کننده فیبر برای تمیز کردن قسمت انتهایی فیبر طراحی شده. وقتی می خواهید از آن استفاده کنید باید فیبر را از قسمت انتها بروی نوار تمیز کننده قرار دهید و بسیار ملایم آن را بمالید.

در هنگام پروسه تمیز کردن نوار را میتوانید بچرخانید تا بتوان آن را با قسمت هایه استفاده شده جابجا کرد. کاست تمیز کننده را می توان در حدود ۵۰۰ مرتبه و خیلی آسان از استفاده کرد.

  1. تمیز کردن با تمیز کننده مخصوص فیبر

این تمیز کننده در درجه اول نسبت به محصولات دیگر برای تمیز کردن استفاده می شود. با این نوع تمیز کننده می توان با یک فشار کوچک انتهایه فیبر را تمیز کرد. حدودا ۷۵۰ مرتبه از این تمیز کننده می توان استفاده کرد. این تمیز کننده بسیار کار با آن آسان ومی توان آن را با قیمت ارزان تهییه کرد.

راههایه تمیز کردن نقطه ارتباط فیبر

آلایندهای که در قسمت هایه اتصال فیبر وجود دارند اکثرا در ناحیه داخلی اتصال پین قرار دارند و تمیز کردن آنها کار راحتی نیست. در این صورت تمیز کردن آنها نیاز به لوازمه تخصصی تر و حرفه ای تر می باشد. در کل از دو طریق می توان این نواحی را تمیز نگاه داشت.

  1. تمیز کردن با مداد پاک کن فیبر

این یک نوع مداد فیبر پاک کن محسوب میشود که با وارد کرد قسمت سر مداد داخله ورودی اتصال ماژول فیبر با فشردن دکمه تمیزی میتوان این نوایح را تمیز کرد. این نوع تمیز کردن بسیار مقرون بصرفه است.

  1. تمیز کردن با تمیز کننده اتومات برقی

این تمیز کننده برقی به این صورت که سر مداد را به سر کابل متصل کرده و با فشار دادن دکمه داخل می توان آن را تمیز کرد.

راهایه تمیز کردن پورت هایه ماژول فیبر

پورت هایه ماژول هایه فیبر نوری معمولا در تماس با رابط هایه اوپتیکال مثله LC SC MTP هستند در نتیجه منبع اصلی آلایندها از طریق این رابط ها به پورت منتقل می شود. در بیشتر مواقع اتصال متعدد و جدا کردن ماژول های فیبر از عمر کارایی آنها می کاهد. در بعضی از اپلیکیشن ها , پورت ها به تمیزی احتیاج دارند و فقط زمانی باید این کار را کرد که کارایی ارتباط ماژول فیبر کاهش پیدا کند.

  1. تمیز کردن با گوش پاک کن و الکل

ابتدا سر گوش پاک کن را به الکل آغشته کرده و به داخل پورت ماژول وارد بکنید و به سمت عقربه ساعت بچرخانید یه دور دیگر این کار را تکرار کنید.

  1. تمیز کردن با مداد فیبر پاک کن

مداد پاک کن فیبر میتواند نه فقط به صورت تمیز کننده الیاف فیبر بلکه برای تمیز کردن پورت ماژول هم استفاده بشه به همان طریقه تمیز کردن رشته الیاف فیبر.

هر مرتبه تمیز کردن و نگهداری از رابط هایه فیبر نوری باعث قطع شدن ارتباط سیستم های شبکه خواهد شد. پس در این صورت در ارتباط روزانه شبکه خود ما باید سیستم هایه خود را در مقابل گرد غبار ایمن کنیم تا از قطعی متعدد جلوگیری کنیم.

پویانگارپاسارگاد یکی از ارائه دهندگان محصولات ماژول فیبرنوری  در تهران ایران شامل ماژول ها کابل ها DAC  AOC سوییچ و لوازمات مهم جانبی شبکه به مشتریان خود در سراسر ایران می باشد. برای اطلاعات بیشتر با مراجعه به بخش فروشگاه https://pnp.co.ir/shop و یا با شماره ۰۲۱۸۸۹۲۹۷۶۰  با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *